Zdravím všechny v ARB!
V loňském roce jsem vyrazil se svým vozem Prado 120 na 5 500 km dlouhou organizovanou cestu přes poušť Simpson Desert a horský masiv Flinders Ranges a byl jsem ohromen, co všechno dokázal na tolika rozličných typech nemilosrdného terénu. Jakkoli se vozidlo dokázalo vypořádat se všemi nástrahami, podívám-li se nazpět, domnívám se, že jsem asi měl investovat do robustnějších systému zavěšení kol. Nutnost vypořádat se s tím, co se vyžaduje pro jízdu po velkých písečných dunách, je téměř v naprostém kontrastu s neustálými údery do podvozku, kterým je vůz vystaven na zvlněných pistách. Úplně jiné požadavky zase vyžadovala pomalá jízda po hnusných břidlicových cestách při soukromé expedici „Skytrek“ v Jižní Austrálii. Jak dokážete zkonstruovat neoriginální (tj. ve formě náhradních dílů) systém zavěšení kol, který se dokáže úspěšně vypořádat s podmínkami, které se od sebe tolik odlišují a který je navíc vhodný i pro městský provoz? A ještě něco: nakolik důležité je zvýšení výšky vozidla, které to pak dělá problémy při zajíždění do městských parkovacích garáží?
S pozdravem,
Mark
Milý Marku!
Z Vašich připomínek jasně vyplývá, že jste si uvědomil, že kombinace náročných terénních podmínek na vnitrozemských cestách v Austrálii a zvýšené váhy vybavení, které sebou musíte vézt, aby byla Vaše cesta bezpečná a pohodlná, znamená pro moderní systém zavěšení kol 4WD skutečnou zátěžovou zkoušku. I když Vaše původní odpružení Prado vydrželo, asi se pohybovalo na hranici svých konstrukčních možností.
Moderní 4WD zavěšení kol OE je v podstatné míře podobnější obdobným zařízením montovaným do osobních vozů, než tomu bylo dříve, protože statisticky stráví nejdelší část své životnosti jako každodenně používané rodinné auto prohánějící se po předměstských asfaltových silnicích. Old Man Emu zaměstnává na plný úvazek tři techniky, kteří se specializují na zavěšení kol 4x4. Firma po celé měsíce vyvíjí a testuje celou řadu pružin a tlumičů. Náš vývoj se uskutečňuje na cestách nejrůznější kvality a při aplikaci různé hmotnosti vozidla, od nezatíženého až po maximální přípustnou nosnost (GVM). V rámci tohoto postupu zjišťujeme, jaké druhy pérování je potřeba použít a současně nám to umožňuje vyladit řadu tlumičů pérování tak, aby odpovídaly zdvihu pérování.
Nejdelší dobu při vývoji zabere seřízení ventilů tlumičů, a to je současně i faktor, který má největší vliv na to, jak se bude celé zavěšení kol chovat při jízdě a jak se bude ovládat jak v městském provozu tak i v australském vnitrozemí. Důležitou součástí práce našich techniků je dosáhnout toho, aby seřízení ventilů odpovídalo nejrůznějším podmínkám, za nichž tlumič pérování pracuje. Pokud jde o Vaše Prado 120, nabízíme na výběr ze tří předních a zadních vinutých pružin a ze dvou různých druhů předních a zadních tlumičů. Doporučil bych Vám návštěvu některé z našich provozoven, aby Vám naši prodejci mohli poradit s výběrem správného systému zavěšení kol OME, které bude odpovídat Vašim požadavkům.
Abych odpověděl na Vaši otázku ohledně vyšší provozní výšky, většina majitelů to považuje za způsob, jak ochránit své vozidlo před poškozením stupátek, jak zlepšit nájezdový a výjezdový úhel a jako možnost montáže pneumatik s větším průměrem. U vozu Prado doporučujeme vepředu zdvih 25 mm. Tento zdvih umožňuje, aby přední tlumič pérování zůstal v rozsahu provozních mezí zdvihu a aby bylo možno dodržet hodnoty seřízení přední nápravy v souladu s doporučením výrobce. V zadu činí doporučený zdvih 40 mm; to by Vám nemělo při vjíždění do garáží dělat žádné problémy.
Doufám, že se chystáte na další cesty do našeho nádherného australského vnitrozemní a že po mém vysvětlení je uskutečníte s využitím systému zavěšení kol OME.
Syd Groves
(produktový manažer, Old Man Emu)