Zdravím, ARB!
Pracuji jako stavitel plotů a působím ve vzdálených částech západního Queenslandu a Severního teritoria. Mám 79 Series LandCruiser a každodenně jezdím po drsných hliněných cestách, místních komunikacích a v korytech potoků, kudy vedou ploty. Každý den vozím na nákladní plošině těžký náklad sloupků nebo ocelových dílů. Také za sebou během dlouhých přejezdů mezi jednotlivými místy zakázek tahám na návěsu nakladač Bobcat. Tento způsob užívání se na staroušovi začíná závažným způsobem projevovat.
Pružiny i tlumiče jsou stále původní, ale pomalu se opotřebovávají. Chtěl bych vědět, jaké by bylo podle Vašeho názoru pro moje potřeby nejlepší zavěšení. Napadlo mne, zda by nejlepším řešením nebyly vzduchové tlumiče pod zadek a třeba nějaké tlumiče Nitrocharger na všechna čtyři kola?
Zdravím,
Anthony
Zdar, Antony!
To je skutečně náročné místo na světě k práci, jak pro Vás tak i pokud jde o nároky kladené na Vaše vozidlo.
Všechny naše systémy odpružení jsou zkonstruovány podle toho, jakou váhu vozidlo trvale převáží. Pokud jde o Vaše vysoké nároky, doporučil bych pružinu číslo dílu OME859 a CSO15R. V oblasti tlumičů byla nedávno řada 79 nově doplněna o díly číslo N181 a N197, které byly speciálně seřízeny tak, aby vyhovovaly podmínkám podobným těm, se kterými se pravidelně potýkáte, a tak zajišťovaly vyšší stabilitu a lepší kvalitu jízdy.
Vzduchové tlumiče mohou být vhodným doplňkem. Pár jich tu je na výběr a plní svůj účel sami o sobě. Mějte ale na paměti, že je lze používat jen jako pomocné zařízení a nikoli jako náhrada za pružiny. I když je série 79 vyrobena jako obvyklá terénní Toyota, její podvozek je zkonstruován tak, aby nesl zatížení v průběhu původních přípojných míst pružin a nikoli v jiných pozicích – extrémní náklad trvale zatěžující jiné místo škodí životnosti podvozku. Vhodně zkonstruovaná náhradní pružina ponese zatížení v souladu se svým určením a vzduchové tlumiče lze potom použít jako pomocné zařízení pro netypické situace, pokud to ještě bude potřeba. Mějte ale na paměti, že mohou snižovat kvalitu jízdy i omezovat pohyb osy.
Myslím, že při projíždění koryt potoků a podobně potřebujete využívat veškerý dostupný vertikální pohyb kola. Tlumiče Nitrocharger, které mají speciálně upravenou délku a dolní zdvih, ve spojení s dobrou soustavou odpružení, významným způsobem zvýši prostupnost vozidla v terénu. Nejlepší by bylo, pokud byste si mohl spočítat hmotnost, jakou obvykle přepravujete, včetně nákladní plošiny, a s těmito informacemi a s vozidlem naloženým jako v případě obvyklého pracovního dne (a s Vámi v kabině) zajel do místní provozovny ARB. Společně pak můžete mé návrhy prodiskutovat a nalézt takový soubor pružin, který bude Vašim potřebám vyhovovat nejlépe. Jsem přesvědčen, že vzduchové tlumiče nakonec nebudou potřeba a že dokážete dosáhnout lepších výsledků s našimi standardními sestavami, aniž byste musel jakkoli ustupovat ze svých požadavků.
Shane Fewster
(technik, OME Suspension Design & Ride Control)